До головної... |
Особиста думка. Банк Антон Коноваленко Додаток 33 |
Національний Банк України — Автору П.І.Б. Адреса Національний банк України, далі НБУ №14-0004/51522 від 18.09.2020 р. Про розгляд звернення Шановний Ім’я, По-батькові 01 Національний банк України (далі — Національний банк) розглянув Ваше звернення № П-150354/2/11913 від 27.08.2020 стосовно неповної, на Ваш погляд, відповіді на Ваше звернення № П-150154/1/9483 від 17.07.2020 щодо сприяння у вирішенні питання дистанційного закриття рахунку, відкритого в АТ "ТойБанк" (далі Банк) в умовах дії карантину коронавірусної хвороби COVID-19, і у межах своїх повноважень повідомляє таке. 02 Зауважимо, що Національний банк заохочує банки вчасно реагувати на економічні проблеми, зумовлені пандемією коронавірусної хвороби COVID-19 Для цього регулятор надіслав банкам лист з низкою рекомендацій для роботи, зокрема, рекомендаціями мінімізувати відвідування банківських відділень клієнтами, максимально перевести взаємодію з клієнтами в дистанційні канали. 03 Слід зауважити, що зазначені Національним банком підходи до роботи з позичальниками на період дії карантину коронавірусної хвороби COVID-19 мають рекомендаційний характер. 04 Поряд із цим, звертаємо увагу, що відповідно до статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень, та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України. 05 Національний банк України згідно зі статтею 2 Закону України "Про Національний банк України" є центральним банком України, особливим центральним органом державного управління, юридичний статус, завдання, функції, повноваження і принципи організації якого визначаються Конституцією України, цим Законом та іншими законами України. 06 Нормами статті 5 Закону України "Про банки і банківську діяльність" (далі — Закон про банки) встановлено, що органам державної влади і органам місцевого самоврядування забороняється будь-яким чином впливати на керівництво чи працівників банків у ході виконання ними службових обов'язків або втручатись у діяльність банку, за винятком випадків, передбачених законом. 07 Враховуючи вищезазначене, керуючись статтями 6 та 7 Закону України "Про Національний банк України" (далі Закон про Національний банк) Національний банк повідомляємо, що у Національного банку України відсутні правові підстави для здійснення впливу на керівництво чи працівників банків, втручання у діяльність банків, у тому числі щодо сприяння у вирішенні питання дистанційного закриття рахунку. 08 Варто зауважити, що порядок закриття рахунків у національній та іноземних валютах суб'єктам господарювання, фізичним особам, іноземним представництвам, нерезидентам-інвесторам регулюється Інструкцією про порядок відкриття і закриття рахунків клієнтів банків та кореспондентських рахунків банків — резидентів і нерезидентів, яка затверджена постановою Правління Національного банку України № 492 від 12.11.2003 (далі — Інструкція) та договірними відносинами між клієнтом та Банком. 9 Відповідно до пункту 148 Інструкції поточний рахунок клієнта закривається на підставі його заяви про закриття поточного рахунку, складеної в довільній формі із зазначенням таких обов'язкових реквізитів. 10 1) найменування банку; 11 2) найменування клієнта [прізвища, імені, по батькові (за наявності)], коду за ЄДРПОУ [реєстраційного номера облікової картки платника податків або серії (за наявності) та номера паспорта (для фізичних осіб, які через свої релігійні переконання відмовляються від прийняття реєстраційного номера облікової картки )] власника рахунку; 12 3) номера рахунку, який закривається; 13 4) реквізитів рахунку, на який перераховується залишок коштів на поточному рахунку клієнта, або вимоги фізичної особи про видачу залишку коштів готівкою; 14 5) дати складання заяви. 15 Заява про закриття поточного рахунку може подаватися до банку в електронній формі засобами інформаційних, телекомунікаційних, інформаційно-телекомунікаційних систем, якщо це передбачено договором банківського рахунку. 16 Так, згідно з пунктом 11.6. Правил Банку (Правила відкриття та комплексного розрахункове — касового обслуговування банківських рахунків фізичних осіб в АТ "ТойБанк" https://my.totbank.com/upload/Pravyla_obslugovuvannia_kartkovyh_rahunkiv.pdf) Рахунки закриваються на підставі заяви Клієнта та/або у разі незгоди Клієнта зі змінами до Договору у порядку, передбаченому Договором з урахуванням положень даного пункту. За наявності на момент закриття Рахунку залишку коштів на ньому, такі кошти перераховуються на інший поточний/картковий Рахунок або видаються готівкою через касу Банку на підставі заяви Клієнта про закриття Рахунку/Рахунків. Клієнт доручає Банку здійснити перерахування залишку коштів у сумі такого залишку на інший поточний/картковий Рахунок або видачу коштів готівкою через касу Банку на підставі заяви на закриття Рахунку, яка повинна містити наступні обов'язкові реквізити: 17 1) дата складання заяви; 18 2) прізвище, ім'я, по батькові (за наявності) та реєстраційний номер облікової картки платника податків Клієнта, 19 3) номер Рахунку Клієнта, що закривається; 20 4) спосіб отримання залишку грошових коштів по Рахунку шляхом отримання грошових коштів готівкою у касі Банку або — шляхом перерахування грошових коштів на Інший поточний/картковий Рахунок Із зазначенням реквізитів для перерахування; 21 5) підпис Клієнта; 22 6) інші дані на вимогу Банку та/або законодавства. 23 Отже, за відсутності обов'язкових реквізитів у наданій Вами заяві на закриття Рахунку, Банк не мав підстав, щодо закриття Ваших рахунків відповідно до вимог банківського законодавства та згідно з договірними відносинами. 24 Також повідомляємо, що відповідно до пояснень АТ "ТойБанк", наданих Національному Банку, станом на поточний час у Банку, нажаль, відсутня технічна можливість здійснення дистанційного закриття рахунків Клієнта. Поряд із цим, зазначимо, що діючим законодавством та нормативними актами не передбачено обов'язку банкам забезпечити таку можливість. 25 Відповідно до Розділу 6 Правил, Клієнт оплачує надані Банком послуги за Договором в розмірі згідно з Тарифами Банку Випадки розірвання Договору та/або закриття Рахунків передбачені Розділом 11 Правил. 26 Додатково зазначаємо, що невикористання клієнтом послуг в рамках Договору не є показником невиконанням зобов'язань Банком. У разі розірвання Договору на підставах, зазначених у цьому пункті, Клієнт зобов'язаний погасити існуючу заборгованість перед Банком за Договором. 27 Звертаємо Вашу увагу, що листами АТ "ТойБанк" з вих. № 11/103744 від 24.06.2020 та вих. № 11/106203 від 09.07.2020 Вас було повідомлено Банком про необхідність погасити існуючу заборгованість перед Банком за Договором. 28 Також, листом Національного банку № 14-0004/43110 від 17.08.2020 Вам було рекомендовано звернутись безпосередньо до обслуговуючого відділення Банку з питанням щодо сплати наявної заборгованості та закриття Ваших рахунків. 29 Враховуючи вищенаведене, повідомляємо, що Ваше звернення № П-150354/1/9483 від 17.07.2020 щодо проблемних питань у відносинах між Вами та АТ "ТойБанк" стосовно дистанційного закриття Вашого рахунку було розглянуто Національним банком об'єктивно (з урахуванням та подальшим опрацюванням викладеної Вами у зверненні інформації та документів) та всебічно (з урахуванням наданих документів та пояснень, викладених в листі АТ "ТойБанк" № 230/45665 від 28.07.2020). 30 Звертаємо Вашу увагу, що рахунки в рамках Договору № *** залишаються активними і Банк не відмовлявся від своїх зобов'язань, визначених цим Договором та Правилами. 31 Додатково зауважимо, що відповідно до пункту 11.3. Договору-анкети, дія страхового захисту призупиняється, якщо чергова частина страхового платежу не була сплачена у розмірі та/або у строк, зазначені у пункті 8.2. Договору-анкети. 32 Сторони погодили, що при поданні Клієнтом заяви про закриття будь-якого Рахунку він ініціює закриття всіх Рахунків, відкритих в рамках Договору. У разі розірвання Договору на підставах, зазначених у цьому пункті, Клієнт зобов'язаний погасити існуючу заборгованість перед Банком за Договором, а також за наявності заборгованості за страховими платежами, передбаченими пункту 7 10. Правил, що належать до сплати до кінця дії' страхового полісу, сплатити таку заборгованість не пізніше дня подання заяви про розірвання Договору/закриття Рахунків або дня отримання Банком повідомлення Клієнта про незгоду зі змінами до Правил. Сплата заборгованості за страховими платежами, передбаченими пункту 7.10. Правил, здійснюється Клієнтом шляхом формування ним відповідної суми на картковому Рахунку, яку Банк за дорученням Клієнта списує на відповідний транзитний рахунок. 33 Відповідно до пункту 5.1 7. Правил Клієнт, на ім'я якого відкрито Рахунок/и, сплачує Банку за користування послугою StarInform/ StarInform+ плату згідно з Тарифами, якщо така комісія зазначена у Тарифах до Продукту, в рамках якого було випущено картку Плата за користування послугою StarInform/ StarInform+ нараховується в останній робочий день місяця, якщо протягом такого місяця станом хоча б на кінець одного дня за карткою була підключена послуга StarInform/ StarInform+. При цьому якщо станом хоча б на кінець одного дня місяця була підключена послуга StarInform+ (незалежно від підключення/відключення послуги StarInform за цією ж карткою протягом цього ж місяця), то нараховується плата за StarInform+. 34 Згідно з пунктом 11.6. Правил рахунки закриваються на підставі заяви Клієнта та/або у разі незгоди Клієнта зі змінами до Договору у порядку, передбаченому Договором з урахуванням положень даного пункту У разі розірвання Договору на підставах, зазначених у цьому пункті, Клієнт зобов'язаний погасити Існуючу заборгованість перед Банком за Договором. 35 Зауважимо, що з метою детального, об'єктивного та ефективного розгляду Вашого звернення № П-150354/2/11913 від 27.08.2020 Національним банком було повторно надіслано запит до АТ "ТойБанк" про надання інформації та документів щодо питань порушених Вами у зверненні. За результатами отриманих пояснень АТ "ТойБанк" та розгляду доданих документів та виписок по Ваших рахунках повідомляємо наступне. 36 Зазначаємо, що згідно з наданими Банком додатковими виписками по Ваших рахунках станом на 15.09.2020 за Вашим рахунком UA79 Рах 1 обліковується заборгованість в розмірі 10 грн за надану послугу "StarInform" по рахунку UA Рах 2 за червень 2020 року та платіж в розмірі 10 грн за страхування майна. 37 Відповідно до п. 7.9 Правил, Клієнт надає Банку право, якщо це передбачено Договором, у день укладення Договору (перший платіж) та в перший робочий день кожного місяця дії Договору (наступні платежі) здійснювати договірне списання коштів у сумі, що дорівнює розміру страхового платежу, який встановлений для відповідного Тарифного плану, яким користується Клієнт, та інформаційно вказаний у Тарифах, з Рахунку на транзитний рахунок для подальшого перерахування на поточний рахунок контрагента Клієнта за реквізитами одержувача ПрАТ "Страхова компанія "ТаКомпанія" Якщо в рамках Договору відкрито декілька рахунків, Банк має право списати суму страхового платежу з будь-якого Рахунку, відкритого в рамках такого Договору У разі недостатності коштів на Рахунку Клієнта в день здійснення вищезазначеного договірного списання, Банк ініціює протягом поточного календарного місяця списання коштів у сумі, що дорівнює розміру відповідного щомісячного страхового платежу за наступний місяць з Рахунку Клієнта на транзитний рахунок Банку для подальшого перерахування на поточний рахунок ПрАТ "Страхова компанія "ТаКомпанія" та припиняє виконання доручення на договірне списання у разі закриття Рахунку. 38 Отже, враховуючи зазначене, Ваші рахунки можуть бути закриті після сплати наявної заборгованості і подальшого подання заяви про закриття рахунків в обслуговуючому відділенні Банку. 39 Спірні питання, які виникають у Вас під час обслуговування у Банку, мають вирішуватися між Вами та Банком, а у разі недосягнення згоди — у судовому порядку. 40 Разом із тим, зазначаємо, що банки є незалежними в своїй діяльності і не мають ні організаційного, ні структурного підпорядкування Національному банку України (стаття 5 Закону про банки та стаття 4 Закону про Національний банк). Положеннями статті 55 Закону про банки регламентовано, що відносини банку з клієнтом регулюються законодавством України, нормативно-правовими актами Національного банку України та угодами (договорами) між клієнтом та банком. 41 До того ж, зазначимо, що згідно зі статтею 63 Закону про Національний банк Національний банк не має права вимагати від банків виконання операцій та інших дій, не передбачених законами України та нормативними актами Національного банку. 42 Насамкінець, зауважимо, що законодавством України штрафні санкції щодо відмови банку здійснити дистанційне закриття рахунку в умовах дії карантину коронавірусної хвороби COVID-19 не передбачено. Абзаци 43-46 с інформацією стосовно кваліфікованого електронного підпису не надаються. З повагою Начальник Управління захисту прав споживачів фінансових послуг Ім’я, Призвище Індекс виконавця: *** Гаряча лінія: 0 800 *** |
|