До головної...

Золота Доба 2007, №5 (6).


Любов Савіна.


ЧОРНА МАДОННА МОНТСЕРРАТ.

У кінець |  Попередня |  Наступна |  Зміст |  Повернутись...

Я вірю в прикмети, як вірю в ранкові сни

Микола Гумілев


Ім'я Монсеррат Кабальє, оперної співачки, відоме майже у всьому світі. Але багато хто і не здогадується, що вона названа на честь "Чорної Мадонни" з чоловічого монастиря в гірській місцевості Монтсеррат іспанської Каталонії.

Хоча багатьох паломників і туристів сюди приваблює саме Мадонна, але монастир гідний уваги не менше. Бо монастирі, як і люди, мають батьків, зростають, дорослішають і так же, як і ми, стають особистостями. Якщо їх люблять, то вони живуть довго, віддаючи натомість в стократ більше любові, ніж отримують. Вони, як і ми, мають таємниці. Так, без знахідки чорної Мадонни не було б монастиря, але в тім то і річ, що монахи не випадково потрапили в ці гори, як не випадково сюди потрапляли і інші, але кожного приводила сюди своя причина.

Після смерті св. Бенедикта1, заснований ним монастир Монте-Кассіно був зруйнований лангобардами2 близько 577 року. Бенедиктинці розійшлися по різних країнах. Незабаром монастирі виникли в багатьох місцях Західної і Центральної Європи.

Подальшому просуванню бенедиктинців на південь Європи заважали маври, що захопили весь Пірренейський півострів до 718 року. Християнським ченцям там, здається, робити було нічого. Але інтерес ченців до території Каталонії підтримувався декількома обставинами.


Що шукав Карл Великий

Барселону маври захопили в 716 році. А вже в 724 році вестготи, які правили королівством до вторгнення, спільно з басками розбили маврів під стінами міста Аїнси в провінції Уеска. Після цього по всій Каталонії поповзли чутки, що перемога стала можливою завдяки дивному з'явленню Діви Марії на місці битви. Для часу, коли найбільш організованим інститутом влади була Церква, видіння Діви Марії було дуже важливою подією і знаком, яке не слід було ігнорувати, особливо в мусульманській країні.

Наступною була ще одна обставина, про яку ретельно замовчують монастирські середньовічні хроніки. Каталонія, де знаходиться гірський масив Монтсеррат, тримається осібно від решти Іспанії, віддаючи перевагу місцевому патріотизму над загальнонаціональним, і не забуваючи при нагоді підкреслити, що свою історію каталонці ведуть з часів Римської імперії. І недаремно. Цікавився краєм багато хто, починаючи від греків в VI столітті до н.е. З пізніших досліджень рукописів стало відомо, що за часів грецької колонізації десь в горах знаходилися срібні копальні. Ці відомості були самі по собі важливим чинником в часи, коли гроші були рідкістю. Але природно, всі вважали за краще про це мовчати.

Але є обставина, що досі хвилює всіх, бо ніхто не знає наскільки вона реальна.

Карла Великого, імператора Франції пам'ятають найзнаменитішим монархом і завойовником середньовіччя. Але забувають, що він був людиною релігійною і піклувався про розвиток культури. Бажаючи мати освічених людей для управління державою, а також для впорядкування давніх грецьких та римських рукописів, він заснував при єпископствах школи і прохав у бенедиктинців Монте-Кассіно "Монастирський статут" та правила його застосування для своїх монастирів. Але дивно, що менше звертають увагу на його один особистий похід в Іспанію, а конкретніше в Сарагосу.

Зрозуміло, що з перемог Карла Великого на північному сході Європи та в Італії, і духівництву, і королю випадав багатий здобуток - величезна територія. Але чим приваблював клаптик землі Каталонії? Чому досвідчений полководець Карл Великий вплутався у війну на два фронти проти сильних противників, якими були сакси і араби? Адже саме при Карлі Великому всю територію Каталонії звільнили від маврів, що дозволило бенедиктинському ордену почати засновувати там монастирі.

Історична версія причини війни зрозуміла: по намові папи Адріана I французький король вів релігійну війну проти варварів і язичників. Французький епос "Пісня про Роланда" розповідає про той похід Карла на Сарагосу в 778 р. через Ронсевальський перевал, і про смерть його племінника, благородного графа Роланда, що відстав з обозом в найвужчому місці Ронсевальської ущелини.

Ці події породили безліч питань вже тоді, чому свідоцтво сам епос, написаний через декілька століть. В якому, правда, автори дещо відходять від історичних фактів, на що є вагома причина, про яку ми скажемо пізніше. Першим виникає питання: чому християнський король Карл, починаючи в 778 році війну проти маврів, повівся як недосвідчений боєць? Він вже декілька років веде дуже важку війну на півночі проти саксів, і раптом погоджується воювати на півдні, втручаючись у внутрішні стосунки своїх ворогів-маврів, на стороні одного з них. При цьому він сам очолює свої війська, дає можливість майже заманити себе в пастку і безславно відходить, дозволяючи обозу із заручниками, який очолював граф Роланд, відстати майже на добу. Не дочекавшись свого племінника, король спішно повертається назад, випереджаючи свої війська, і знаходить, що обоз розграбований, всі воїни мертві, заручники-маври зникли. Але ж характер нападу нібито вказує на християн-басків, а не маврів. Дивно, що весь одяг з трупів зник, але коштовно оздобленний мисливський ріг "Оліфан" графа Роланда, в який він повинен був сурмити в разі небезпеки, залишився лежати поряд з тілом.

Дещо стане зрозумілішим, якщо припустити, що папа Адріан I, бажаючи прискорити кінець війни, розповів Карлу про Грааль. Враховуючи, що в цей же час виявився ще один документ з архівів - дарче свідоцтво кесаря Костянтина римській Церкві (до речі, згодом оголошене вигаданим), ймовірно, що Карл повірив римському єпископові. По легенді, знаменита чаша Грааля зберігалася в горах, неподалік від Ронсевальського перевалу в спеціальному храмі, побудованому в печері Тітурелем.Тоді стає зрозуміло, що франки відправилися в цей похід, прикриваючи дійсну мету військовою допомогою. Зрозуміло, що обоз відстав не випадково. Але якщо нікому не дано безкарно намагатися привласнити чашу собі, то і дивна картина смерті графа Роланда, вже не викликає здивування, оскільки ті, що побачили чашу Грааля необізнаними, "позбавляються розуму".

У епосі розповідається про страшну помсту Карла підступним сарацинам, не згадуючи, що помста здійснювалася через роки в зовсім іншому, протилежному місці Каталонії, і не Карлом, а його сином Людовіком Благочестивим. Характерно, що нова дорога до Каталонії для битви з маврами проходила по території Руссильйон, де, по пізнішій легенді, недалеко від Безье в церкві Ренн-де-Шато тамплієри заховали Святий Грааль. І вже не дивує, що дослідники назвали ченця-бенедиктинця, призначеного в 1066 р. абатом Малмсберійським, однією з трьох історичних осіб, яких можна ототожнити з Турольдом, згаданим в останньому рядку "Пісні про Роланда", тобто, можливим автором.

В результаті походів Людовика, сина Карла, була створена Іспанська марка - буферна зона до річки Ебро, що включала і Каталонію. На урочистому різдвяному молебні 800 р., несподівано для присутніх, папа Лев III увінчав Карла Великого імператорською короною.

Але це, як виявилось, ще не все. Вже в ХХ столітті керівництво фашистської Германії вело активні пошуки Грааля. Середньовічні легенди наполегливо стверджували, що Марія Магдаліна з Єрусалиму перевезла Грааль до Марселя. Німці, як пише письменниця монастиря Ріко Гонгора в книзі "Спаплюжений монастир", так само повірили цим переказам і, прослідкувавши по літературі можливий шлях чаші, в 1940 році приїхали в монастир Монтсеррат. Вони виходили в своїх пошуках з легенди "Парсифаль" (Парциваль, Parzival. Perceval) у літературній обробці фон Ешенбаха, і народної каталонської пісні зі словами про "таємну купель життя". Проте година, проведена в монастирі, була безрезультатною. Настоятель абатства Антоніо Марсет під слушним приводом уникнув зустрічі, а володіючий німецькою мовою молодий послушник Андреу Ріполь, якому доручили допомогти Генріху Гіммлеру, що особисто прибув у монастир, нічого не знав.


Пошуки ченців

Повернемось до Середньовіччя. Завдяки Карлу Великому ченці ордена св. Бенедикта отримали можливість почати пошуки святих місць, що цікавили їх. На півночі від Барселони, серед долин біля річки Льобрегат, вони натрапили на гірську формацію. Їх увагу привернула гора з безліччю скель химерної форми. Замок, піраміда, крилатий дракон, обличчя диявола, сфінкс,що лежить на вершині, відбитки на поверхні скелі, ніби то хтось дуже великий ходив по ній, печери - все схоже на незакінчену роботу якогось майстра, що кинув перед Піренеями цей величезний камінь Монтсеррат, завдовжки 10, а шириною 5 кілометрів. Серед них була скеля, яка ніби пальцем, вказувала в небо, а поряд стояв чернець, обличчям до скель. "Золотой пилою маленькі ангели випиляли ці скелі, щоб побудувати там палац," - ці слова зі старовинної балади, найкраще описують ці місця. Ігнорувати знак згори було неразумно, і люди відправилися до неї. Коли розсіялася нічна мла, перед поглядом ченців з'явилися кам'яні велетні, які застигли перед дивно зрізаною вершиною. Здавалося, велетні завмерли, щоб не привертати увагу людей до своєї роботи. Повірити, що це просто сама природа створила їх, було неможливо. Ченці і не повірили. По ледве помітним стежках вони піднялися на неприступну гору, і опинилися на уступі скелі, з якої були видно всі околиці на десятки кілометрів. І той божественний пейзаж, що з'явився перед їх поглядом, до сих пір приваблює паломників з усього світу, які піднімаються в один з найвідоміших монастирів католицької Европи, "духовный символ і релігійний центр Каталонії". У 1987 році величезна рівнина, на якій знаходиться гірський масив Монтсеррат, став національним парком Каталонії.


"Чорна я, але красива"

(Пісні пісней Соломона)

Можливо, все було трохи інакше. Але як би там не було, відомо одне, ченці в горах Монтсеррат з'явилися в 880 р., а через якийсь час пройшла чутка, що в печері знайдена статуя Мадонни. По легенді, статую вирізьбив Святий Лука, а до Іспанії її привіз Святий Петро. Від маврів її заховали в печері, потім захисники загинули. На цьому місці пізніше спорудили каплицю, а печера отримала назву Santa Cova. Враховуючи, що в 813 році відлюдник Пелайо в Галісії знайшов багате поховання римської епохи, де виявилися мощі Св. Іакова (Сантьяго), то і ця знахідка нікого не здивувала.

Спочатку тут були чотири скити, один з яких був присвячений Діві Марії. Через півтора століття після появи на горі перших ченців, в 1025 році абат Оліба Ріпольський на висоті 725 м заклав бенедиктинський монастир на гірському уступі, ніби спеціально влаштованому невідомими зодчими гір Монтсеррат.

Абат був відомим архітектором свого часу і вплинув на розвиток каталонської архітектури. Тепер кам'яний абат Оліба відпочиває з книгою в тінистому палісаднику монастиря.

Монастирь будувався за часів Реконкісти, тому при споруді враховували цей чинник. З усіх боків будівлі прикривають скелі, дорога до нього - стежка, околиці довкола оглядаються на багато кілометрів. Таку фортецю легко охороняти. У горах келії ченців, а а уздовж гірської Священної дороги в нинішній час стоять скульптурні групи, що зображують дорогу Іісуса на Голгофу. Архітектурний ансамбль монастиря оформився в XII ст.

І з того часу в монастирі явили статую Богоматері з немовлям на колінах, що стала національною святинею Каталонії, до якої на уклін і за благословенням стікаються паломники зі всього світу.

95-сантиметровую статую з тополі пізніше одягнули в золотий одяг, за чорний колір її називають "Черная Мадонна", а каталонці - "Смуглянка", дотик до неї приносить успіх. Є декілька пояснень такому дивному кольору християнської статуї. Найпрозаїчніше - вона потемніла від кіптяви безлічі свічок, запалюваних впродовж століть перед нею. Але статуя має чорний колір і там, де свічки не ставили. Друге пояснення пахне язичництвом - статуя зображує єгипетську богиню Ісиду та її сина Гора, а в печері вона зберігається ще з часів греків і римлян. Звичайно, деревом для виготовлення скульптур прекрасно вміли користуватися в Давньому Єгипті. Але пізніше перевага віддавалася каменю як матеріалу для скульптур. А відродження інтересу до дерева як матеріалу, який краще передає внутрішню суть християнських святих, почалося лише в середні віки. Нинішні дослідження датують чорну Мадонну XII століттям н.е., і хоча радіовуглецевий аналіз - метод недосконалий і деколи час варіює в межах декількох сотень років, техніка виконання, стилістичні особливості одягу Мадонни і Сина явно відносяться до часу поширення християнства. Згідно третьої - містичної, чорний колір повинен був символізувати Матір-Землю. Є і інші пояснення, але вони не витримують критики. Самі ж ченці стверджують, що Мадонна почорніла несподівано перед землетрусом, який забрав багато життів у Каталонії. Відомо, чорні Мадонни - не рідкість у світі, особливо у Франції; навіть у Польщі, в монастирі "Ясна Гура" є своя чорна Мадонна, на іконі. Цікаве інше, авторство більшості з них приписується Святому Луці, одному з чотирьох євангелістів.Отже, поки загадка кольору Мадонни залишається нерозгаданною.


Чума, як стимул віри

Особливе поклоніння Мадонна почала викликати після другої європейської епідемії чуми. Починаючи з XIV століття, покрив Богородиці змальовується, як захист від "чорної смерті".

Вперше закон про покарання єретиків видав в 529 р. імператор Юстініан. Дивний збіг, але перша хвиля пандемії чуми накрила Европу вже через два роки, в 531 році, і спустошувала її 58 років! Смерть косила людей нещадно, не розділяючи на бідних і багатих, молодих і старих. Інколи хвороба тривала всього біля години. Трупи набували дивного вигляду: чорніли, неначе обгорали на невідомому полум'ї - "чорная смерть". Не дивно, що все це справляло на людей сильне враження.

З того часу пройшло більше шестисот років, і жахи чуми вже були міцно забуті європейцями. У 1270 році закінчився останній, восьмий хрестовий похід. Але різко посилилися гоніння на єретиків з боку інквізиції, не дивлячись на "авіньонське полоніння пап". І знову щось дивне почало відбуватися в природі. З 1271 р. в Европі клімат став незвично сухим, а з 1312 року - надмірно вологим на десять років. А за декілька років перед початком епідемії "чорної смерті" почався період "особливої вогкості", постійні неврожаї і навали гризунів і комах. Як перед чумою Юстініана, активізується проказа, досягаючи максимуму перед початком епідемії. У 1321 р. було навіть спільне повстання прокажених, протестуючих із-за нелюдяного до них відношення. Епідемії віспи захопили пів-Европи.

Друга світова епідемія чуми, що накочувалася трьома хвилями з 1346 по 1382 рр., забрала в Европі чверть населення, а це близько 25 млн. чоловік, на Сході стали жертвами 23 млн. чоловік, з них 13 млн. в Китаї.

Раптовість смерті була така, що в Авіньоні, місті римських пап, в січні 1348 р. чуму виявили лише тоді, коли 700 ченців одного монастиря померли за одну ніч! Всі порти були закриті, в Середземному морі плавали кораблі повні трупів. Померла від чуми людина "викликала стільки ж участі, скільки здохла коза" (Боккаччо). Дивно, але столітня війна Англії і Франції, що втратили в епідемію до третини свого населення, припинялася лише на самий пік кількості смертей від хвороби, хоча був час, коли в Парижі вмирало до 800 чоловік в день.

Дуже холодна зима здригнулася сильним землетрусом 25 січня 1348 р. в Австрії. Його відчула вся Европа, а потім періодичні підземні поштовхи виникали до 1360 р. На початок 1348 р. "чорна смерть" поширилася по всій Іспанії, наздогнавши короля Кастілії і королеву Арагона. А весною чума згубила молодшу дочку французького короля Жанну, яка їхала до Іспанії, щоб стати королевою Кастілії. Іспанський історик Морешон відзначав, що країна спустіла, церкви перетворилися на руїни, спорожнілу землю опановував той, хто перший прийшов. Смерть не милувала нікого, майно, яке не можна було забрати з собою при втечі, знецінилося. Люди вважали, що настає кінець світу, так що навіть наймужніші пали духом. Спалахнув масовий релігійний психоз і економічний хаос.

У Каталонії найбільший розвиток епідемії припав на осінь 1348 р. Ченці - бенедиктинці користувалися великою прихильністю народу і мали величезний авторитет, завдяки своїм знанням і працьовитості. Лікарів у той час було недостатньо, та і поняття їх про причини виникнення хвороби були дуже далекі від реального. У церкви було своє пояснення, яке, мабуть, більше відповідало уявленням людей. Раптовість, нестримність поширення хвороби люди сприймали, як "стріли разящі" розгніваного Бога, караючий меч правосуддя. Якщо це покарання за гріх, то лише покаяння могло спокутувати його. Лише порятунок душі мав значення. І лише Богородиця могла допомогти пом'якшити гнів свого Сина. Хресні ходи на честь Мадонни зі свічками, дзвоном, молитвами: "Від чуми, голоду і війни врятуй нас, Господи! О, Матір Божа, дай притулок неприкаяним! Під твоїм покровом ми знайдемо спокій і захист від чорної смерті!" - проходили по всій Европі, не був виключенням і Монтсеррат. У Каталонії чума продовжувалася недолго, мало того, після закінчення першої хвилі епідемії стався демографічний вибух. У багатьох сім'ях почали народжуватися двійнята. І хоча подібні випадки спостерігалися по всій Европі, вважається, що саме Чорна Мадонна допомагає знайти щастя материнства.

При дворі арагонського короля Альфонса Х Мудрого ще в XIII столітті була складена збірка співів, що розповідали про чудеса, що творяться Мадонною Монтсеррат. Про джерела прекрасні, про камені, що хотіли зруйнувати церкву і тепер лежать там, про грабіжників, що розкаялися, і навіть про воскресіння паломника, якого вбила блискавка.

Чудотворні зцілення "чорної Мадонни" Монтсеррат приваблюють в монастир паломників зі всієї Іспанії. Нині в соборі навіть є кімнати, куди складають документальні підтвердження чудес Мадонни: фото, речі дітей, народжених після відвідин монастиря, весільні плаття, інвалідні речі…


Бібліотека

Вклад ченців ордена св.Бенедикта в культуру Європи переоцінити неможливо. Їх монастирі в раннє середньовіччя були головними охоронцями знань. У бібліотеках збиралися і переписувалися древні манускрипти. Античні тексти осмислювалися і тлумачилися в рамках християнської істини. Освіта в монастирях сприяла появі видатних учених, філософів і богословів.

У 1099 році в результаті першого хрестового походу був узятий Єрусалим. Після цього безліч пілігримів спрямувалися на Святу землю. До Європи стали привозити рукописи, різні старожитності, а ченці-бенедиктинці не відмовлялися приймати їх як пожертви монастирю. Таким чином створювалася та прекрасна бібліотека, якою пишається монастир. У ній зберігаються 400 унікальних рукописних манускриптів, 1500 рідких середньовічних рукописів, 500 старовинних географічних карт, 3700 документів XVI століття, 330 тис. книг, включаючи і видання монастирської друкарні, яка з'явилася вже в 1499 році. Там же зберігається і знаменита збірка співів пілігримів "Libre Vermille" (Червона Книга). Хоча вона була б ще багатша, коли б не війська Наполеона, що зруйнували будівлі. У 1844 році почалася реставрація зруйнованого музею. Зараз в музеї монастиря зберігаються глиняні таблички з Месопотамії віком від 3400 рр. до н.е., вироби з давнього Єгипту і Палестини, золоті вироби, починаючи з XV ст. Є в музеї колекція скульптур, ікон, серед яких - візантійські і слов'янські ікони. Колекцією картин XIII - XVIII ст, серед яких є Ель Греко, Караваджо, Дега, Пікассо, Далі, міг би гордитися будь-який музей. Для фахівців бібліотека монастиря відкрита.


Острів в океані

25 вересня 1493 року. Адмірал її королівської величності, віце-король і генерал-губернатор всіх знов відкритих провінцій Христофор Колумб вирушає в друге плавання.

Освоювати колонію на знов відкритих землях з Колумбом їдуть не лише моряки, солдати, чиновники і різношерстий натовп авантюристів, а і ченці, тому що іспанська королева Ізабелла Католичка наказала обертати аборигенів відкритих земель у християнство. Місіонерська діяльність ченців-бенедиктинців загальновідома, і їх присутність на кораблях нікого не здивувало. А дарма, чернець Бернард Боїль з обителі Монтсеррат мав особливу місію, він був охоронцем карти з багатющої бібліотеки бенедиктинців. Коли 11 листопада 1493 року мореплавцями був відкритий один з Малих Антільських островів Карібського моря, його назвали на честь обителі Монтсеррат, яка знаходиться недалеко від Барселони. Нині острів - британська колонія.


"Товариство Ісуса"

Небагато людей знають, що засновник іншого чернечого ордена - "Товариство Ісуса" (єзуїтів), теж зобов'язаний своїм місцем в історії чорній Мадонні Монтсеррат. І звичайно дивуються, побачивши в соборі Святої Марії монастиря статую Ігнатія Лойоли. До травня 1521 року молодий іспанський офіцер Ігнатій де Лойола вів цілком світське життя. Проте в травні французька армія раптово перейшла Піренєїі і захопила Наварру. Остання фортеця іспанського імператора Карла V, цитадель Памплона, готова була здатися, але проти виступив, і дуже переконливо, дон Ігнатій. Фортеця вступила в бій, але одразу ж і здалася, як тільки він був поранений. Французький воєначальник великодушно дозволив відправити дворянина до родового замку Лойола біля Аспетії. Там Ігнатій переніс дві операції, але безрезультатно, одна нога залишилася коротшою за іншу. Щоб відвернутися від сумних думок, він почав читати збірку легенд про святих і "Життя Христа", за відсутністю інших книг. І в одну з безсонних ночей йому з'явилася Мадонна з немовлям Ісусом на руках. Весною 1522 року Ігнатій покинув замок, прийнявши рішення стати святим. По дорозі до Єрусалиму він ледь не вступив у поєдинок з мавританським лицарем, що дозволив собі нешанобливо відізватися про Мадонну. Дону Ігнатію перешкодив мул, до якого він звернувся мов до оракула з питанням, як тепер бути. Тварина сама звернула з дороги, по якій їхав мавр, і привезла свого господаря до найвідомішого зі святих місць Каталонії - монастиря бенедиктинців Монтсеррат. Три дні Лойола сповідався у всіх своїх гріхах. Увечері 24 березня, він велів відвести свого мула, таємно переодягнувся в одяг мандрівника, знявши з себе рицарське одіяння, і повісив шпагу і кинджал у вівтаря Богоматері. Потім він молився всю ніч в закритій церкві перед Чудотворною. А вранці Ігнатій Лойола причастився і, зберігаючи мовчання, попрямував до Барселони. Заповідь св. Бенедикта він запам'ятав: абат - намісник Христа і, коли папа Павло III в 1540 році нарешті затвердив новий чернечий орден "Товариство Ісуса", дисципліна в ордені підкорялася саме цьому принципу. Святий Бенедикт реформував західне чернецтво своїм "Статутом", а Ігнатій Лойола створив останній великий орден католицької церкви. І хоча орден найбільш відхилився від первинного ідеалу чернецтва, проте, він виразив з найбільшою силою основні тенденції, яким чернецтво було зобов'язане своїм розвитком.


Собор

Не дивлячись на те, що Філіпп II Іспанський, син імператора Священної Римської імперії Карла V, позбавив Каталонію багатьох середньовічних вольностей, монастир процвітав. У 1592 р. урочисто освятили новий собор - палац Святої Марії. Він був монументальною спорудою з пишним порталом. Напевно, при будівництві пригадали легенду, що ангели хотіли гору Монтсеррат перетворити на палац для Божої Матері. А можливо, саме після будівництва з'явилася ця легенда. Собор, завдяки готичним елементам оформлення, гармонійно вписався в химерні скелі, що оточують його, виражаючи свій сенс і призначення.

У 1610 році в церкву Санта Марія де Монтсеррат були перенесені останки двох римських пап: Калліста III і його племінника Олександра VI. Вони обидва народилися в м. Хатіва, Іспанія. Алонсо де Борджіа, папа Калліста III був дуже діяльною людиною. Насамперед він спробував організувати новий хрестовий похід проти турків. На честь перемоги над військами султана Мехмеда II під Бєлградом, папа встановив свято Перетворення Господня, яке святкується 6 (19) серпня. У той же рік папа зробив ще одну добру справу: наказав переглянути процес Жанни д'Арк, засуджену до спалювання на вогнищі. Правда, в його правління процвітало "кумовство" - безмежний непотізм, тобто роздача посад, звань або земель родича і друзям сім'ї Борджіа задля укреплення влади. Що і дозволило його племінникові Родріго де Борджіа, стати одним з найбагатших людей свого часу, і коронуватися папою під ім'ям Олександра VI. "На всі століття прославилося своїми злочинами сімейство Борджіа, глава якого, папа Олександр VI, сполучав честолюбство, користолюбство і розбещеність з блискучими здібностями і енергією" (А. Лосев). Його можна вважати засновником більшої частини Риму, заступником римського університету, меценатом, любителем мистецтва. По його розпорядженню було надруковано 500 екземплярів письмового звіту Колумба про його першу подорож в Новий світ. Також він видав буллу, що затверджувала розділ знов відкритого світу між Іспанією і Португалією. При цьому Олександр VI характеризується як "найпохмуріша фігура папства", і є одним з центральних персонажів фільму "Отрути, або Всесвітня історія отруєнь". Він ворогував з Савонаролою і винен в його смерті. Намагаючись отруїти інших, щоб оволодіти їх майном, отруївся сам і ледь не отруїв сина Цезаря, який став однією з самих неоднозначних осіб в історії.


Хрестовий похід проти французів

В 1811 р. Наполеон, намагаючись вийти з торговельно-промислової кризи, під приводом покарання за заколот, приєднав до Франції найбільш багату промислову провінцію Іспанії - Каталонію. Але заколот безстрашного народу, продовжував затримувати в Іспанії 300 тис. воїнів, половину великої армії Наполеона, що у результаті також вплинуло на поразку Наполеона в Росії.

У 1808 році Наполеон почав військову кампанію проти Іспанії. Він був упевнений в легкій перемозі тому, що іспанці захоплювалися його військовими подвигами, а по-друге, будучи народом хоробрим, але набожним, вони до регулярних військ відносилися з неприязню. Наполеон сам приїхав до Іспанії. Чекаючи делегацію з Мадрида, він детально розпитував про країну і вдачу іспанців. І несподівано для всіх розсміявся: "Я не знав Іспанію: вона прекрасніша, ніж я думав". У травні Мадрид був узятий, королем Іспанії став брат Наполеона Жозеф. Це була помилка імператора. Він зачепив національну гордість іспанців, де навіть священики відрізнялися підвищеним відчуттям патріотизму. Дізнавшись про зміну династії, королівство повстало. Повісивши якусь кількість воєначальників, народ отримав патріотично налагоджену армію, здатну воювати. Ще одну помилку допустив імператор. Наполеон не хотів витрачати гроші на забезпечення армії вважаючи, що все повинно відбуватися за рахунок переможених. Не дивно, що в бідній Іспанії французи в першу чергу грабували монастирі, чим викликали вибух обурення іспанців. Наполеон "гупав ногами": "Що армія зі слабкою дисципліною краде церковне начиння - це ще можна собі представити; але як можна в цьому признаватися?!". Правда, і сам Наполеон, відповідаючи на докори з приводу знищення домініканського монастиря, де був знайдений труп французького солдата, не бентежачись, говорив: "Я зберіг чернечі ордени, просто зменшив число ченців". Даремно, церква в Іспанії мала такий вплив, який не слід було недооцінювати. Іспанці дивилися на цю війну як на війну релігійну - хрестовий похід проти французів. Орден св. Бенедікта в політичні справи вважав за краще не втручатися, Наполеон був вдячний їм за врятування життів поранених французьких воїнів. Але після взяття Барселони 1808 р., каталонські селяни прилучилися до заколоту, а ченці-бенедиктинці стали на чолі повстання, укріпивши Монтсеррат, як фортецю. І повторилася історія спаленої Сарагоси, що приголомшила всю Європу на початку 1809 р. Тричі французи брали монастир, ведучи бій за кожен клаптик землі. Врешті-решт, в 1811 році військові винесли все з монастиря, помістили в різних місцях бочки з порохом і висадили. От первинних споруд залишився лише портал собору. Статуя Мадонни уціліла під час розграбування лише завдяки турботі віруючих, що її заховали.


Відбудова

Після цього монастир деякий час знаходився в руїнах, і лише в 1844 р. почалося відновлення монастиря на пожертвування віруючих. На це пішло майже сто років. По старим кресленням відновили зовнішній вигляд будівель. Вівтар4 Мадонні висікли зі скелі і пишно оздобили. А в 1947р. на пожертви народу спорудили новий - срібний престол.

У 1880 році відсвяткували тисячоліття з часу знаходження святої Мадонни. До цього часу архітектор Віллар-і Кармон за допомогою Антоніо Гауді, майбутньою гордістю Іспанії, зводили каплицю Діви Марії.

Образ чорної Мадонни був канонізований у 1881 році папою Львом XIII, а собор отримав титул папської "базіліки мінор"5. Каталонці подарували чорній Мадонні скіпетр на знак проголошення своєю покровителькою. Він зберігається в невеликому музеї при монастирі. Приголомшлива акустика собору заставляє переноситися в середньовіччя, коли знаменитий хор хлопчиків оспівує святу Мадонну. "Ангельський" спів дітей ще більше підкреслює святість Мадонни-матері, залучаючи в монастир не лише паломників, ал

2007