До головної... |
Золота Доба 2007, №5 (6). Остап Вишня. ОСЬ ВОНО — СЕЛО ОТЕ! |
Остап Вишня (13 листопада 1889 - 28 вересня 1956, Київ) - український письменник, гуморист і сатирик. Справжні ім'я, по батькові, прізвище - Павло Михайлович Губенко. Народився на хуторі Чечва біля містечка Грунь Зіньківського повіту на Полтавщині (нині Охтирський район Сумської області) в багатодітній (17 дітей) селянській сім'ї. навчання в Київській військово-фельдшерській школі, після закінчення якої (1907) працював фельдшером - спочатку в армії, а з часом - у хірургічному відділі лікарні Південно-Західних залізниць. 1917 вступив до Київського університету; одначе скоро залишив навчання і повністю віддався журналістській і літературній праці. 1934 гуморист був незаконно репресований і зміг повернутись до літературноі праці лише 1944. Вишню перекидають просто із арештантського барака на Печорi в письменницький кабінет у Києвi. Він мусив своїми гуморесками спростовувати наклепи "націоналістів", нібито улюбленця цілої України - Вишню - закатувала Москва, і висміяти "буржуазних націоналістів" та насамперед УПА. Так у 1945-1946 з'явилась "Самостійна дірка" Остапа Вишні - голос гумориста з могили. "Буржуазні націоналісти" й повстанці привітали воскресіння Остапа Вишні, частину заслуги в якому цілком слушно приписали і собі, та подякували гумористові, що він першим у широкій радянській пресі поінформував світ, що УПА ще й досі живе і бореться. Першим твором, що знаменував повернення письменника до літературноі праці, стала "Зенітка". З Вишні був бездоганно вірний друг і товариш. Його знайомі оповідають, що він рятував своїх товаришів матеріально і гумором в підвалах ЧК, де він сидів десь із кінця 1919 до весни 1921; і в тюрмі НКВС у Харковi, де він сидів з 26 грудня 1933 до весни 1934, і в концтаборі на Печорi 1934-1943 pp. Коли 1931 був арештований Максим Рильський, з яким Вишня дружив так само міцно, як з Хвильовим, Кулішем і Досвітнім, то Вишня, не боячись накликати на себе гнів НКВС, кинувся з Харкова до Києва на допомогу безрадній родині поета, а після щасливого звільнення Рильського з тюрми - забрав його до себе в Харків на кілька тижнів у гості. Остап Вишня здобув визнання самобутнього майстра української сатири і гумору. Започаткував новий жанр - усмішка. Остап Вишня. Твори в чотирьох томах. К., "Дніпро", 1988 р. Ох і хар-рашо ж на селі! Отут тобі вишня під вікном, а поруч осика, а під осикою жито, а за житом гарбузи, а за гарбузами картопля, а за картоплею нужник... Усе вкупі, все росте, все буяє, все шелестить і все пахне... Ох і харашо ж на селі! Ви знаете, що таке село? Не з тез, не з статистичних відомостів повітпродкомісарів, не з донесеннів сільрад і волвиконкомів - не офіціальне село, таке собі село. Село, та и годі! Як у медицині кажуть: реrsе і село. Так оте реrsе село ви знаєте? Ох і хароше село!.. Нема тут ні довготи, ні широти, меридіани різні його не торкаються. А так, вийшов собі на горбочок, і все тобі кругло. Отак просто - школа. Після школи - розправа, а отак живе Сторчиха, а навскоси кума Уляна, а посередині майданчик, а на майданчику свині. Сонце сходить на селі на сході, заходить на заході. Як треба обідати, воно собі підбивається так, що: "Ой-ой-ой! А вже сонце височенько!" I уявіть собі, яке оте сонце на селі слухняне: ніколи воно не підіб'ється раніш або пізніше, а тільки тоді, як треба обідати. Живуть на селі люди, звуть себе українцями. Правду казавши, населення не чисте. Крім 800 чоловіка українців, є ще одна дівчина, що її тут звуть: "Та вона "руська"! Приїхала нещодавно з Саратовської губерні". Національної ворожнечі не помічається: спить з місцевими парубками, спить міцно, певно, й щоночі, й до того спить, що на тім кутку кажуть: "I бодай воно було тобі й сказилося, так ото цілісіньку ніч реготатися..." Розплоджується населения не інкубаторами. Наслідки добрі: у Мотрі - Івасик, у Оксани - Гапочка, в Одарки - Митрофан. Це за тиждень. Скрутно з харчами. "Коли, дасть бог, уродить, у нас ця справа веселіш пойдьоть,- казав мені дядько Онисько.- 3 грушевого борошна багацько не зажартуєш. Одне слово, тяжкувато". Віри населения православної. До церкви ходять. Хоч уже дуже помітно вплив подій церковних на селі. Та й місцеві іноді причини шкереберть ставлять довічні, сталі й міцні, як дуб, церковні традиції. От, приміром, релігійне нещастя: місцевого батюшку з полуниць обдуло. Хоч вітри й одходять, а правити тяжко, та й небезпечно. Ну и розпука. А атеїсти є. - Що ж, мовляв, ну, обдуло батюшку. Так що ж. Хай матушка правлять. Не все одно? Невже ж таки батюшка, живши скільки з матушкою, та не передали їй своєї святості... - Так воно, так. Але... А з другого боку: - Та ви б, матушечко, та порадили б свого батюшечка: хай би вони до автокефалістів: автокефалістів з полуниць ще не обдувало. Кипить парафія... Але є одна штука, що трохи не примусила мене при в'їзді в село рявкнуть: Повстаньте, гнані і голодені!.. Що б ви гадали - що то за штука? Арка! Якраз проти самісінької школи. Уквітчана сосновими вітами з отакусенъким червоненьким папірцем нагорі... - Що вже попервах коні полохались, так і не доведи, царице небесна! - казав Митро Хведорович. - А тепер?! - А хіба не бачите?! Іде, лиха личина, й хоч би тобі що! Позвикали! - Це на Перше травня таку встругнули! На шостім році революції Пасіки арку побачили! А таки побачили, й тепер, коли балакаєш із котрим із пасічан, то так і плигає в нього й з очей, і з бороди: - Ось які ми! Та вже хвастатись, так хвастатись! - Є в нас іще й "трибунал". Скрізь, положим, той "трибунал" просто собі трибуною зветься, а в нас він "трибунал". Але то нічого: нам можна. Щоправда, хтось у того "трибунала" поміст свиснув і висмикнув одну ногу, але три його нозі з погордою свідчать, що Першого травня на пасічанскім майдані "революція йшла"... - Капосні хлопці! Ну нема на них ніякого впину! Та воно, сказать, і дерево добряче: чи там на підсошок, чи на люшню!.. Ну й не втримались! ...Так що ви, братця, з нами не шуткуйте! Бо почім ви знаєте: може, ми на той рік на Перше травня чи на Жовтневу революцію такого "трибунала" вшкваримо, що ви там у столиці на Миколаївськім майдані з своїм просто: - Закройсь! "I нікоторих цвяхів!" А так тихенько в нас. Оремо. Сіємо. Плодимось, як і всі православні... Живемо, одне слово... Хоч тітка Сторчиха (знаете, що через дорогу живе. Ворота в неї чорні, а півень голошиїй), так та тітка вдарила оце об поли руками: - Їй же богу, до Покрови не видержу! - Чого ви, тітусю, так? - Ой, Михайловичу, не видержу! Байстря вб'є! - Чиє?! - Наше з донькою! - Так чиє ж воно: чи ваше, чи доччине? - Ох, голубчику, й не знаю, й не скажу!! - Отакої.. - Не іначе, як наврочили! I берегла ж, і додивлялася! Подумайте ж таки: сімнадцятий годочок їй тільки, як оце жито почало красуватися, пішов... I де воно взялося? Ну нікуди-нікудисінько з двору ж не ходило! - "Само", мабуть, тітусю, до двору прийшло! - Ото якось у пилипівку ще вскочила в хату як навіжена. "Чого ти",- питаю. "Щось мені,- каже,- мамо, привиділось". А сама пополотніла-пополотніла... 3 того часу ото, дивлюсь, а воно... а воно... Ох, не видержу, люди добрі, не видержу! - Нічого, тітусю! Бабою будете! - Ох, не видержу! Бачите, як у нас?! А в вас хіба таке трапляється, щоб з переляку діти були?! Та як же його не любити - село оте? За таємниці оті! За несподіванки! Хіба його взнаєш? Хіба його влучиш? От лежу на горбику під вишнею! А почім ви знаєте, що під тим горбком є? Може, там такої, як той казав, "курської аномалії", що копни його, так воно тебе самого сторчака поставить... А може, нафтою так ушкварить, що сам Керзон навзнак лясне! Або дивиться: он ярком, ухопивши за хвост теля, чиєсь білоголове в драних полотняних штанчатах стріхою мчить... Хіба ви знаете, що з отого білоголового буде? Може, то майбутюй редактор "Вістей"? А може, голова "Плуга"? А не може хіба бути так, що років через двадцять п'ять - тридцять прийдете до "Червоного Шляху", а воно на редактора кріслі сидить і рукописів ваших не приймае... За можливості необмежені люблю село... 3 нього йде! Все з нього йде! Воно ще спить! Солодко спить, і на ниві порсаючись, і за телям летячи! Розбуркуйте його. I не багацько для того и треба. Повставляйте тільки шибки в школі, та щоб у тій шафй, де тепер миші бігають, щоб у тій шафі книжки були! Тоді з отого беззубого, що без штанів з двору вискочило, напевно Валер'ян Поліщук вийде. А з того, що на колодах рукою підборідя підперло та на сонце дивиться, - Павло Тичина буде. |
2007 |