До головної...

Особиста думка. Банк


Антон Коноваленко


Додаток 44


У кiнець |  Перелік додатків  |  Попередній |  Наступний |  Повернутись...

Національний банк України — Підприємству


Національний банк України

вул. Інститутська, 9. м. Київ. 01601, Україна

телефон: 0-800-505-240

факс +380 (44) 230-20-33, 253-77-50

e-mail nbu@bank.gov.ua

Код ЄДРПОУ 00032106

№14-0004/68611 від 19.11.2020 17:36:05

Підприємство

Адреса

Про розгляд звернень

Національний банк України (далі — Національний банк) у межах повноважень розглянув звернення ТОВ "Підприємство" (далі — Товариство) від 01.10.2020 № ЗП-НБУ-002, яке надійшло до Національного банку 21.10.2020 за № 526/68888, та звернення від 27.10.2020 №ЗП-НБУ-003, яке надійшло до Національного банку 30.10.2020 за №526/71983 стосовно проблем у взаємовідносинах з АТ "ТойБанк" (далі — Банк), зокрема щодо відсутності у Товариства доступу до рахунку, та повідомляє таке.

Позиція Національного банку України щодо порушених у цих зверненнях питань була викладена у листі від 21.10.2020 № 20-0006/60892, який направлений Товариству за наслідками його попереднього запиту.

Додатково ще раз наголошуємо, що відповідно до статей 55 та 56 Закону України "Про банки і банківську діяльність" (далі — Закон про банки) відносини банку з клієнтом регулюються законодавством України, нормативно-правовими актами Національного банку України та угодами (договорами) між клієнтом та банком. При цьому банки на вимогу клієнта зобов'язані надати інформацію та консультації з питань надання банківських послуг.

Згідно з статтею 1075 Цивільного кодексу України договір банківського рахунка розривається за заявою клієнта у будь-який час. Банк не має права за заявою клієнта розривати договір банківського рахунка чи вчиняти інші дії, що мають наслідком припинення договору, у разі якщо грошові кошти, що знаходяться на відповідному рахунку, заморожені відповідно до Закону України "Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансування тероризму та фінансування розповсюдження зброї масового знищення". Залишок грошових коштів на рахунку видається клієнтові або за його вказівкою чи в порядку, встановленому законом, перераховується на іншій рахунок в строки і в порядку, встановлені банківськими правилами.

Порядок закриття рахунків врегульовує розділ XIV Інструкції про порядок відкриття і закриття рахунків клієнтів банків та кореспондентських рахунків банків — резидентів і нерезидентів, затвердженої постановою Правління Національного банку України від 12.11.2003 № 492 (у редакції постанови Правління Національного банку України від 01.04.2019 №56).

Так, пункти 142, 143 та 148 розділу XIV згаданої Інструкції передбачають, що поточний рахунок клієнта закривається на підставі його заяви про закриття поточного рахунку, складеної в довільній формі із зазначенням таких обов'язкових реквізитів:

1) найменування банку;

2) найменування клієнта [прізвища, імені, по батькові (за наявності)], коду за Є ДРПОУ [реєстраційного номера облікової картки платника податків або серії (за наявності) та номера паспорта (для фізичних осіб, які через свої релігійні переконання відмовляються від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків та офіційно повідомили про це відповідний контролюючий орган і мають відмітку в паспорті/запис в електронному безконтактному носії або в паспорті проставлено слово "відмова")] власника рахунку;

3) номера рахунку, який закривається;

4) реквізитів рахунку, на який перераховується залишок коштів на поточному рахунку клієнта, або вимоги фізичної особи про видачу залишку коштів готівкою;

5) дати складання заяви.

Заява про закриття поточного рахунку юридичної особи підписується керівником юридичної особи або іншою уповноваженою на це особою. Заява про закриття поточного рахунку може подаватися до банку в електронній формі засобами інформаційних, телекомунікаційних, інформаційно-телекомунікаційних систем, якщо це передбачено договором банківського рахунку.

Банк не має права за заявою клієнта закрити поточний рахунок, якщо грошові кошти, що розміщені на відповідному рахунку, заморожені або фінансові операції за відповідним рахунком зупинені відповідно до законодавства з питань фінансового моніторингу.

Слід ще раз наголосити, що відносини, що виникають у сфері запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинних шляхом, або фінансуванню тероризму чи фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення (у тому числі відносини між банком як суб'єктом первинного фінансового моніторингу та клієнтом банку) регулюються Законом України "Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення" від 06.12.2019 № 361-ІХ (відповідно до пункту 1 розділу X "ПРИКІНЦЕВІ ТА ПЕРЕХІДНІ ПОЛОЖЕННЯ" набрав чинності 28.04.2020.) (далі — Закон № 361), іншими законодавчими актами України, що регулюють діяльність суб'єктів фінансового моніторингу, актами Кабінету Міністрів України, а також іншими нормативно-правовими актами.

Відповідно до Закону № 361 на банк як на суб'єкта первинного фінансового моніторингу покладено обов'язки забезпечувати функціонування належної системи управління ризиками, застосовувати у своїй діяльності ризик-орієнтовний підхід та вживати належних заходів з метою мінімізації ризиків бути використаним з метою легалізації (відмивання) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансування тероризму та/або фінансування розповсюдження зброї масового знищення; здійснювати належну перевірку нових клієнтів, а також існуючих клієнтів тощо.

Разом з тим зазначаємо, що відповідно до статті 45 Закону про банки перевірка відповідності кваліфікаційним вимогам та виконання професійних обов'язків працівниками банку; здійснення моніторингу дотримання керівниками та працівниками банку вимог законодавства і внутрішніх положень банку, затверджених радою банку; виявлення та перевірка випадків перевищення повноважень посадовими особами банку належить до функцій підрозділу внутрішнього аудиту банку.

Незгода клієнта з діями банку призводить до виникнення спорів, вирішення яких, враховуючи норми Закону України "Про Національний банк України" та Закону про банки, не належить до повноважень Національного банку України. Вирішення спірних питань між банком та його клієнтом має здійснюватися шляхом переговорів або, враховуючи положення статей 15, 16 Цивільного кодексу України, у судовому порядку.


З повагою
Начальник Управління захисту прав споживачів фінансових послуг
Їм’я Прізвище

Індекс виконавця: 3130
Гаряча лінія: 0 800 505 240