До головної...

Особиста думка. Банк


Антон Коноваленко


Додаток 41


У кiнець |  Перелік додатків  |  Попередній |  Наступний |  Повернутись...

Автор — Національному Банку України


Додаток 4

до листа №58 від 25 січня 2021 року.


З приводу реалізації повноважень НБУ відносно діяльності Банка.


При здійсненні аналізу відповіді Національного Банка України — листа НБУ №14-0004/51522 від 18.09.2020 р. — Громадянин змушений був звернути увагу на вказану НБУ неможливість вплинути на Банк.


1.В абзаці (пункті) 4 Відповіді вказано:

"…Звертаємо увагу, що відповідно до статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень, та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України"

В абзаці (пункті) 5 Відповіді вказано:

"Національний банк України згідно зі статтею 2 Закону України "Про Національний банк України" є центральним банком України, особливим центральним органом державного управління, юридичний статус, завдання, функції, повноваження і принципи організації якого визначаються Конституцією України, цим Законом та іншими законами України."

Громадянин вважає використання можливостей НБУ, відповідно пункту 5 Відповіді більш природним з умов дотримання чинного Законодавства України. Громадянин ні в якому разі не бажає порушення Законів України.

Але ж річ в тому, що Банк та його засновники, з моменту прийняття рішення про його створення, готують необхідні документи, серед іншого і Статут, та здійснюють необхідні дії строго відповідно чинному Законодавству України, інакше НБУ не надав би Банку ліцензію.

Все в рамках Законодавства України.

Після отримання ліцензії НБУ Банк готує документи на підставі яких буде здійснюватись його банківська діяльність. Після відкриття Банк починає працювати.

Питання. Яка організація і яким саме чином перевіряє відповідність документів Банка чинному законодавству України?

Наведемо приклади.

В пунктах 08, 09, 10, 11, 12,13, 14 Відповіді надана інформація щодо змісту заяви про закриття рахунку на підставі Інструкції НБУ.

Потім, далі по тексту Відповіді, в пунктах 16, 17, 18, 19, 20 , 21, 22 НБУ наводить інформацію змісту заяви про закриття рахунку на підставі Правил Банку.

НБУ є "центральним банком України".

Він забезпечує життєдіяльність і працездатність банківської системи України.

Дивимось.

Є інструкція НБУ (згадана вище).

Але ж Банк чомусь вважає за потрібне (і можливим?!) розробити свій варіант інструкції… А підстави???

В розроблених Банком Правилах, серед іншого, відносно змісту інструкції НБУ, з’являється додатковий, відносно інструкції НБУ, шостий пункт дивного формулювання:

"6) інші дані на вимогу Банку та/або законодавства."

Як зрозуміти таке дуже широке тлумачення "інші дані" и яким саме чином про них може дізнатися клієнт?

При особистому візиті до Банка? Тому він "повинен" "особисто" написати заяву "банківського зразку"? А якщо громадянин України не бажає дотримуватися якихось вигаданих Банком додатково до Закону правил та норм?

Ще раз наголошуємо — тобто Банк дозволяє собі додавати до документів НБУ, норм та правил чинного Законодавства України, якійсь свої вигадки? Хто кім керує???

Як це може бути? Банку хтось надавав таки повноваження, — приймати участь в законотворчому процесі в України?

Громадянин вважає такі дії Банка, як дописування інструкцій НБУ та їм подібні документи, протиправними.

Однак НБУ, цитуючи Правила Банка у Відповіді, тім самім надає легітимність таким діям Банка, визнає тим самим право (неіснуюче) Банка вносити зміни до чинного Законодавства України, до інструкцій НБУ, заміст того, щоб визнати доповнення Банком своєї же, НБУ, інструкції неправомірним, а як інакше, інструкція ж розроблена фахівцями, чи не так? Риторичне питання, чиї інтереси повинен захищати НБУ?

Наведеним прикладом Громадянин звертає увагу на перевірку документів Банка, яку необхідно здійснити НБУ в межах повноважень НБУ відповідно чинного Законодавства України.

В даний час Громадянин готує ряд запитів щодо наявності/відсутності/створення системи реєстрації договорів між суб’єктами господарчого права в Україні, вважаючи необхідність наявності Державного реєстру договорів с можливістю перевірки їх змісту на відповідність чинному Законодавству України, а також ведення даних щодо сумлінного виконання договорів деякими суб’єктами. Така система має суттєво спростить ведення господарської діяльності для сумлінних суб’єктів господарської діяльності.

Стосовно банківської справи.

Статут Банка повинен відповідати вимогам чинного Законодавства України — що підтверджує НБУ, затверджуючи Статут Банка.

Діяльність Банка ведеться на підставі Статуту, а, значить, також має відповідати Законодавству.

Законодавству, а не вигаданим Банком доповненням до нього, які надають Банку додаткові переваги всупереч декларованої в Законодавстві України рівності прав суб’єктів права.

Питання, хто, з якою періодичністю, в якому об’ємі перевіряє відповідність договору и правил, інших документів Банка на відповідність закону України "Про банки та банківську діяльність", інструкціям НБУ?

За особистою думкою Громадянина при отриманні скарг на якійсь український банк, НБУ в першу чергу повинен перевіряти документа банка, на які він, банк, посилається, на відповідність чинному Законодавству України, в тому числі і інструкціям НБУ, природно, відповідно до повноважень НБУ згідно чинному Законодавству України.